کیفیت محصولات نسوز تولید ایران بالاست

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به دوسلدورف آلمان، شرکت RHI از شرکت‌های معروف و برندهای معتبر در صنعت نسوز محسوب می‌شود که در نمایشگاه امسال متک 2015 نیز حضور فعالی دارد و بسیاری از مدیران و کارشناسان ایرانی نیز سری به غرفه این شرکت زده‌اند.

در همین راستا و با توجه به اینکه شرکت RHI سابقه دیرینه ای در حضور در بازار ایران دارد و فعالیت آن برای بسیاری از شرکتهای فولادسازی و صنعت نسوز کشور نیز اهمیت دارد، خبرنگار ماین نیوز موفق شد با نائب رئیس امور منطقه خاورمیانه، آفریقا، کشورهای گروه مشترک‌المنافع گفت‌وگویی انجام دهد که اروین یانکوویچ در این گفت‌وگو بر اهمیت بازار ایران برای این شرکت تاکید کرد.

متن گفت‌ وگوی خبرنگار ماین نیوز با اروین یانکوویچ، نائب رئیس امور منطقه خاورمیانه، آفریقا، کشورهای گروه مشترک‌المنافع به شرح زیر است:

ضمن تشکر از اینکه دعوت مرا برای مصاحبه پذیرفتید. ممکن است ابتدا خودتان را معرفی کنید و در مورد موقعیتتان و همچنین شرکت RHI توضیح دهید.

اسم من اروین یانکوویچ است و نائب رئیس امور منطقه خاورمیانه، آفریقا، کشورهای گروه مشترک المنافع (CIS) و هند در شرکت RHI هستم. RHI شرکتی است که در سطح جهانی در زمینه محصولات نسوز فعالیت می‌کند. ما یک شرکت فناوری هستیم و من از این بابت بسیار مفتخرم که در هر نقطه‌ای که پروژه ساخت کارخانه فولاد یا کارخانه فلزات غیرآهنی قرار است اجرا شود، RHI یکی از تامین‌کنندگان احتمالی است که نامش مطرح می‌شود. ما می‌خواهیم در سطح جهانی و داخلی برای تامین تقاضای کارخانه‌های فولاد و مشتریان در مناطق مختلف جهان تلاش کنیم.

نمایشگاه گیفا را که در واقع ترکیبی از نمایشگاه‌های گیفا، متک، ترمپروسس و نیوکاست است، چطور ارزیابی کردید؟ با توجه به اینکه این نمایشگاه هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود چه تفاوتی با نمایشگاه 2011 داشت؟

این نمایشگاه بسیار مهم است زیرا ما در سطح جهانی در این بازار فعالیت داریم و مشتریانمان در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. از یک سو اروپایی‌ها که بازار بزرگی در اینجا دارند، به نمایشگاه می‌آیند و از سوی دیگر مشتریانمان از آفریقا و خاورمیانه و ایران که روابط تجاری خوبی با آنها داریم.

آیا مشتریان ایرانی هم به اینجا آمدند و با شما دیدار داشتند؟

بله مشتریانی از ایران هم به غرفه ما آمدند. البته امروز (16 ژوئن) روز اول نمایشگاه است و همچنان رفت‌وآمدهای بیشتری صورت خواهد گرفت اما انتظار داریم پذیرای ایرانی‌های زیادی باشیم.

آیا شما برای پروژه‌های ایرانی و همین طور شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان فناوری جدید برای عرضه دارید؟

زمانی که بحث مشارکت در یک کارخانه فولاد مطرح می‌شود ما فقط به دنبال فروش یک یا دو محصول خوب نیستیم بلکه آنچه که برای ما اهمیت دارد، فراهم کردن یک بسته کامل است و تلاش می‌کنیم برای کارخانه‌های فولاد ارزش افزوده به همراه بیاوریم. ما به مجموعه هزینه مالکیت در کارخانه‌های فولاد تمرکز می‌کنیم تا وضعیت کارخانه فولاد را بهبود دهیم و محصولات فولادی بهتری تولید شوند و پس از دستیابی به این اهداف، در مرحله بعد بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه محصول نسوز مناسبی و چه نوع فناوری باید برای عمل به تعهداتمان فراهم کنیم.

آیا شما برای کارخانه‌های گندله‌سازی پروژه‌ای در ایران دارید؟ فکر می‌کنم محصولات شما را در اردکان دیدم.

از آنجا که ایران از نظر تاریخی و همین‌طور در آینده بازار مهمی برای ما است ما می‌خواهیم محصولاتمان را در همه مراحل تولید فولاد عرضه کنیم.

ایران در سند افق 2025 تولید 55 میلیون تن فولاد را پیش‌بینی کرده است. با توجه به این میزان تولید برنامه‌ریزی شده آیا ایده‌ای برای فروش بیشتر محصولاتتان به ایران دارید؟

در حال حاضر بیشتر برای کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی می‌کنیم و هنوز برای دورنمای 2025 برنامه‌ای نداریم اما تلاش می‌کنیم مشتریانمان در ایران را دنبال کنیم چرا که از نظر تاریخی کسب و کار خوبی در ایران داشته‌ایم.

اجازه دهید یک سوال تخصصی از شما بپرسم. در ایران شرکت‌های فرآورده‌های نسوز زیادی وجود دارند که بعضی از آنها می‌گویند کیفیت مواد و محصولاتشان مشابه نوع خارجی مانند RHI است. نظر شما در این باره چیست؟

باید بگویم که محصولات متعددی از ایران دیده‌ام و می‌توانم قطعا بگویم که محصولات خوبی تولید کرده‌اند. در جایی که استفاده از این محصولات امکان‌پذیر است، مطمئنا استفاده از آنها کاملا منطقی است اما اگر قرار باشد مواد خام وارد شود مسلما باید از نظر هزینه برآورد کرد واردات مواد خام مقرون به صرفه است یا واردات محصول نهایی و این موضوعی است که هر شرکتی باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند. البته امروزه داشتن همه مواد خام موردنیاز یا دسترسی به آنها دشوار است؛ بنابراین اگر مواد خام در ایران تولید می‌شود فعالیت به هر شکلی منطقی است.

نظر آخرتان چیست؟

برای این گفت‌وگو متشکرم و همانطور که گفتم بازار ایران برای RHI هم در گذشته و هم در آینده مهم بوده است و ما هر آنچه در توان داریم برای توسعه بیشتر این بازار به کار خواهیم بست.